Er zijn veel manieren om online zichtbaarheid te krijgen en reviews (de nieuwe digitale “mond-tot-mondreclame”) is één van de meest effectieve. Google review zijn geweldig: ze kunnen de betrouwbaarheid en reputatie van jouw bedrijf verhogen en laten zien dat de service zo goed en is als jij zegt. Daarnaast hebben Google reviews nog een belangrijke pluspunt; Google reviews op Google Mijn Bedrijf dragen namelijk direct bij aan de SEO waarde van je website en de vindbaarheid van je bedrijf op het internet. waarde van je website.
Wat is Google Mijn Bedrijf?
Google Mijn Bedrijf is een gratis functionaliteit van Google waarmee jij jouw bedrijf kan promoten in de zoekmachine en op Google Maps. Jouw bedrijf wordt getoond vanuit het oogpunt van de klant, om zo alle primaire informatie te vinden.
U kunt uw kaart maken om uw klanten enkele van uw belangrijkste informatie te geven, zoals contactgegevens, openingstijden, foto’s, video’s en natuurlijk beoordelingen. Op het eerste gezicht zou je denken dat beoordelingen als “Ik vond hun pizza lekker” nutteloos zijn. Maar ik moedig je aan om je geest open te houden.
Hoe helpen Google reviews bij de vindbaarheid van jouw bedrijf
Om goed te begrijpen hoe Google reviews werken kijken we eerst naar een van de belangrijkste SEO-activiteiten; linkbuilding. Met linkbuilding ga je op zoek naar websites die gerelateerd zijn aan jouw vakgebied en bedrijf. Met deze belangrijke website ga je vervolgens een link maken. Dit kan met een blog, kennisartikel of gewoon een woord met een link. Wanneer de zoekmachine de webpagina’s crawlt (scant) en de links naar jouw website vindt, vertelt dit Google dat de inhoud waardevol en relevant is. Dat is goed voor jouw bedrijfswebsite.
Voor reviews op Google geldt hetzelfde. Een positieve review zegt tegen Google dat jouw bedrijf betrouwbaar is, waardoor jouw bedrijf weer extra SEO-punten verdient.
Bovendien helpen reviews bij het winnen van vertrouwen van toekomstige klanten, hoe meer positieve beoordelingen jouw bedrijf krijgt en hoe hoger je gemiddelde score is, hoe meer verkeer jij zult ontvangen. Immers, mensen houden van betrouwbare websites. Reviews helpen om de gebruikerservaring, klikfrequentie en zakelijke perceptie te beïnvloeden.
Enkele statistieken over de kracht van Google reviews
- 63,6% van de consumenten controleert Google reviews van een bedrijf voordat ze de website bezoeken;
- 94% van de mensen zegt dat een online review hen heeft beïnvloed om een merk of product te vermijden;
- 90% van de consumenten leest ongeveer 10 online beoordelingen om te beslissen of hij een bedrijf kan vertrouwen;
- positieve reviews kunnen het aantal conversies met 270% verhogen;
Google reviews helpen uw bedrijf zich ook te onderscheiden van concurrenten.
Maar helaas is het niet voldoende om een paar beoordelingen te verzamelen en daarna te rusten: 85% van de consumenten vertrouwt beoordelingen die meer dan drie maanden geleden zijn geschreven niet meer en alleen de 40% beschouwt de beoordelingen van de afgelopen twee weken als nuttig. Het is daarom belangrijk om regelmatig aan je klanten te vragen om reviews voor je achter te laten op Google.
De cijfers zijn duidelijk: het is tijd om wat reviews te krijgen! Eenvoudig? Nee, maar ook niet onmogelijk.
Hoe verzamel je Google Reviews
Het klinkt te simpel om waar te zijn maar vragen is altijd de beste manier!
Twijfel niet en stuur jouw klanten een e-mail met een review verzoek. Het is de beste en snelste manier. Er zijn echter wel een paar dingen waarmee je rekening moet houden voordat je op ‘enter’ drukt om een review op Google te vragen.
Welke klanten moet je vragen?
Het is een goed idee om elke klant om een review te vragen.
Wat je wilt is positieve reviews krijgen, maar een bedrijf met alleen maar 5 sterren reviews in niet te vertrouwen! Er gaat immers altijd wel iets fout, dat is menselijk. Je moet dus niet alleen maar klanten te vragen die tevreden zijn met je product of dienst. Het doel is om beoordelingen en het beeld van jouw bedrijf op Google te vergroten, dit doe je niet met alleen maar positieve reviews!
Krijg je een keer een slechte review? Geen paniek! Reageer altijd op de review en laat zien open te staan voor een oplossing. Toekomstige klanten begrijpen dat er wat verkeerd kan gaan, maar zien wél graag het netjes wordt opgelost. Je zou bijna kunnen stellen dat een negatieve review, met juiste opvolging, meer uitwerking kracht heeft dan tien 5 sterren reviews.
Twijfel je al langer om aan de slag te gaan met Google reviews? Niet doen! Probeer het gewoon!