Website termen die je moet kennen

3 aug 2021

Ga je zelf een website maken, dan is het goed om te weten wat de belangrijkste website termen betekenen. Om jou hierbij te helpen heeft Siteklik een lijst gemaakt met daarin de belangrijkste website termen, zo ben jij volledig voorbereid om een professionele website te maken.

Responsive design

Responsive design wil zeggen dat je website altijd goed bruikbaar is op verschillende apparaten zoals, telefoon, tablet of computer. Dit komt omdat het ontwerp van de website automatisch wordt aangepast naar het formaat van het apparaat waarmee de bezoeker je website bekijkt. Zo wordt je website dus altijd perfect weergegeven en kan iedereen de website goed gebruiken.

Met Siteklik hoef jij je hier niet druk om te maken. Alle websites zijn volledig responsive en worden perfect weergegeven op alle telefoons, tablets en computers. 

Zoekmachine optimalisatie (SEO)

Met zoekmachine optimalisatie of ‘Search Engine Optimization’ – in het kort SEO – wordt het optimaliseren van je website voor zoekmachines als Google en Bing bedoelt. Door informatieve teksten te schrijven, webpagina’s logische namen te geven en belangrijke woorden dikgedrukt te maken laat je aan de zoekmachine weten waar je website over gaat. Het resultaat van een geoptimaliseerde website is een betere positie in Google, Bing of andere zoekmachine. 

Bij Siteklik begrijpen we dat je het al druk genoeg hebt. Daarom heeft Siteklik de SEO instellingen zo eenvoudig mogelijk gemaakt én waar mogelijk al voor je geoptimaliseerd. Dat is wel zo lekker werken!

Hosting

Om je website te kunnen bezoeken moet deze ergens worden opgeslagen. Dit gebeurt veelal op servers – sterke computers die meestal in een speciaal datacenter staan. Op deze servers worden stukje opslag, rekenkracht en geheugen gereserveerd en verhuurd. Zo’n stukje noemen we hosting. De hosting aanbieder zorgt ervoor dat je website en e-mail blijven werken door updates uit te voeren, de server te beveiligingen en de server zo te configureren dat je website snel draait. 

Met Siteklik hoef jij je hier niet druk om te maken. Siteklik zorgt ervoor dat je website super snel laad en de mailservers optimaal draaien. Zo mis je nooit een offerte of contactaanvraag.

Backend & frontend

Twee lastige Engelse termen die niets meer betekenen dan de achterkant en voorkant van je website. Het backend is waar je inlogt – om aanpassingen aan je website te maken. Het frontend is het gedeelte dat de bezoeker van je website ziet – feitelijk het uiterlijk van je website.

CMS

CSM staat voor Content Management System en is het belangrijkste onderdeel van je website. Vanuit het CMS kun jij namelijk je website beheren: pagina’s toevoegen, teksten aanpassen, foto’s toevoegen en plaatjes wijzigen. 

Met andere woorden, dat is wat Siteklik is – het backend waar je inlogt om aan je website te werken.

Header, body en footer

Je website kan ingedeeld worden in drie onderdelen:

Header

In de header staat jouw logo, het menu en een duidelijke CTA om bezoekers aan te sporen actie te ondernemen. 

Body

In de body staat de inhoud van je pagina. Denk hierbij aan teksten, foto’s en contactformulieren. In de body vinden bezoekers de meeste informatie over jouw bedrijf.

Footer

De footer vind je helemaal onderaan de pagina en is op alle pagina’s hetzelfde. In de footer zie je veelal de pagina’s van je website staan, contactgegevens en de algemene voorwaarden.

Content

Alle teksten, foto’s, plaatjes en video’s die jij op je pagina plaatst vormen samen de content, ofwel de inhoud van je pagina. De content dient in eerste instantie om je bezoekers te informeren en te overtuigen van je diensten. Echter wordt deze content ook door zoekmachines gelezen en beoordeeld. Zo bepalen zij je plek in de organische zoekresultaten.

Met Siteklik hoef jij je hier niet druk om te maken. Siteklik zorgt voor een kant-en-klare website waarin de content tot in de puntjes is geregeld. 

Call to Action (CTA)

Een call to action, ook wel afgekort tot CTA, zet jouw bezoeker aan tot actie. De CTA komt voort uit het doel van de website of van pagina. Voorbeelden van CTA zijn: Offerte aanvragen, meer over, meer bekijken en lees verder. Een goede call to action zorgt voor meer aanvragen en mag daardoor nooit onderschat worden.

Met Siteklik kun je zelf een website maken die standaard is geoptimaliseerd voor de meeste offerte en contact aanvragen.

Begin vandaag nog met Siteklik

Met enkele simpele stappen maak je eenvoudig een website voor jouw bedrijf

Deze artikelen vind je wellicht ook interessant: